Observatii astronomice #pemal LaBottega, 9 Iulie 2022

Toate pozele aici
Observarea petelor solare

Astroclubul ''Galaxis'' a luat fiinta in 1987 si , de atunci, a sustinut numeroase observatii astronomice in care publicul aradean a observat prin telescop obiectele ceresti.

Aceasta activitate a fost reluata cu intensitate incepand din 2017, avandu-l ca initiator si animator pe astronomul amator Armand Popa, cu participarea si sustinerea membrilor astroclubului.
De ceva vreme insa, Armand era framantat de ideea organizarii unor activitati astronomice complexe, de tip nou, orientate cu precadere spre copii si tineret. Colaborarea cu  Bogdan Boci de la ''LaBottega'', a adus roadele asteptate,  astfel prima actiune de acest gen nou a fost programata pentru Sambata 9 Iulie a.c.. Evenimentul a fost gandit si anuntat astfel :
-De la ora 17:00 desene pe teme astronomice, cu punerea la dispozitie de creioane colorate si de fise de colorat . Vom povesti despre stele, planete, comete si tot felul de lucruri interesante despre astronomie.

- De la ora 18:30 Clinica de telescoape : poate aveti un telescop astronomic pe care nu stiti sa il folositi prea bine. Aduceti-l cu voi, va vom ajuta sa il reglati si va vom invata sa faceti observatii cu el. Sau daca doriti sa achizitionati un telescop in viitor, va putem ajuta cu sfaturi. Dupa lasarea intunericului, vom testa impreuna telescoapele voastre reglate.

- Pe tot parcursul evenimentului, veti putea sa va faceti selfie printr-o copie a oglinzii noului telescop spatial James Webb.

- Observatii de pete solare, printr-un telescop dedicat observatiilor solare, supravegheat permanent

- Expozitia de astrofotografie a membrilor astroclubului nostru si prezentari video despre Univers.

-Prin microscop, vom studia structura unui meteorit adevarat, originar din zona de meteoriti Campo del Cielo, Argentina.

-Cam pe la lasarea intunericului, vom aprinde un foc de tabara pt a frige bezele si vom canta la chitara.

- observarea Lunii prin telescop.

observatii astronomice prin telescop (stele duble, roiuri stelare, asterisme, constelatii), pana la incheierea evenimentului.

Detaliile evenimentului aici

Va prezentam mai jos instantanee de la evenimetul propriu-zis.

Copii au inceput sa vina inca dinaintea orei 17, intr-un numar mai mare decat am sperat noi ca vor veni, ceea ce ne-a bucurat foarte mult!  Le-am pus la dispozitie creioane colorate si desene de colorat pe teme de Astronomie. In timp ce copiii colorau,  intrebau, iar noi raspundeam, fiind uneori uimiti de cat de bune erau intrebarile ! Copiii sunt cei mai mari filozofi ai lumii: nu-i de mirare ca unele intrebari au cam ramas fara raspuns ...

Copiii deseneaza, Armand spune povesti pe teme astronomice

In fundal, varianta aradeana tip ''selfie'' a telescopului spatial James Webb

Activitatea de  desenare pe teme astronomice a durat pana la ora 18.30,  ora la care au aparut telescoapele celor interesati de Clinica de telescoape. Si la aceasta activitate, numarul participantilor a fost mai mare decat ne-am asteptat. Am reglat mai multe lunete si reflectoare newtoniene si am invatat posesorii lor sa aleaga ocularul potrivit , sa tinteasca obiecte de observat si sa focalizeze.

Clinica de telescoape in plina desfasurare

La Clinica de telescope am invatat sa  folosim luneta

Prin luneta ''Celestron'' 102/500 mm, dotata cu filtru special pentru observatii solare , am observat discul solar cu pete solare. Cu celelalte telescoape, am observat Luna prin petecele de cer senin dintre norii care, spre ciuda noastra, isi tot faceau aparitia.

Cand cerul s-a innorat complet, am trecut la microscop. Acolo, am studiat impreuna, mult marite, detaliile unor fragmente de meteoriti. Mai mult, copii au putut lua in mana, bucatica de ''stea cazatoare'' venita din Univers, ceea ce a starnit un interes foarte mare.

Observatii solare cu luneta Celestron, prin filtru solar

Meteoritii sub microscop

Intre timp a fost nevoie sa mai tiparim fise de colorat deoarece interesul pentru aceasta activitate a fost mare in continuare. Mai ales ca, in timp ce copiii colorau, le-am tot povestit pe teme astronomice. Devenisera foarte curiosi si-au activat modul "hai sa intrebam mult, mult ... si inca si mai mult despre Univers, planete si gauri negre", dornici sa afle ''totul''.

La momentul potrivit au aparut bezelele si focarul de fonta in care am incins focul si am fript bezelele -evident, in forma nebuloasei planetare M27 !

Apoi au iesit la iveala chitarele si un  cahon si, impreuna cu cativa prieteni artisti (multimim Oliver, multumim ''Fly''), am cantat cateva piese si am ascultat mini recitalul acustic al  formatiei de copii  ''Epicenter''.

Bezele Messier 27

Ascultand muzica buna

Formatia ''Epicenter'' in epicentrul evenimentului

In tot acest timp, in interiorul  ''LaBottega'', localul-gazda a evenimentului, publicul a admirat expozitia de astrofotografie a membrilor astroclubului ''Galaxis'' : Torma Csaba, Eugen Balint, George Scrob si Armand Popa.

Expozitia de astrofotografii

Norii care ne-au necajit un pic in partea de zi a evenimentului, au inceput sa dispara astfel ca, dupa lasarea intunericului, am putut face si cateva observatii astronomice prin telescopul de 305/1500mm marca ''Explore Scientific'' a lui Daniel Babutau si luneta ''Celestron'' 102x500mm a lui Armand.

Obiectele ceresti observate : Luna la 60x si 107x , steaua dubla Albireo/ Beta Cyg , steaua tripla Omicron Cyg, roiul stelar Messier 39, asterismul Cr 399 ''Coathanger'', nebuloasa planetara M57, steaua dubla Zeta Lyr si steaua multipla Epsilon 1-2 Lyr, roiul stelar deschis Messier 71, roiul stelar sferic Messier 15 si steaua dubla 61 Cyg.

Stele duble, triple, roiuri stelare si nebuloase pentru publicul aradean, plin de curiozitate

Daniel Babutau si reflectorul newtonian ES 305x1500mm

Tineretul aradean dornic sa afle despre dubla 61 Cyg, Bessel si masurarea distantelor stelare.
Un minunat si reconfortant interes !

Aducem multumiri publicului participant, parintilor si, mai ales, minunatilor lor copii plini de entuziasm !

Multumiri tuturor celor care au contribuit la buna desfasurare a evenimentului:

-Bogdan Boci din partea ''LaBottega''

Din partea Astroclubului ''Galaxis'':
-George Scrob
-Balint-Forro Eugen
-Daniel Torok
-Mirabela Jurj
-Daniel Babutau si Gabriela Babutau (sotia)
-Mircea Pteancu, autorul acestei cronici
-initiatorul si animatorul evenimentului marca Armand Popa

Pe partea muzicala :

-Oliver Goilean (muzician si fericit posesor al unui telescop)
-Flaviu-Ovidiu Stuhulet (muzicianul aka Fly, dupa cum il stie toata lumea)
-trupa de copii de 12 ani ''Epicenter'': Luca Novacean, chitara, Razvan Pop,bas si Daniel Kohn - cahon.

Mircea Pteancu                                                                         Arad, 11 Iulie 2022